keskiviikko 6. helmikuuta 2013

Arvio DT:stä

Nyt on viikko asusteltu meidän omassa Design Talo Piippolassa, ja ajateltiin että nyt voisi rustailla vähän ylös plussia ja miinuksia matkan varrelta... :)

Suunnitteluvaihe:

+ Myyjä oli ystävällinen, kärsivällinen ja aina tavoitettavissa
+ Suunnittelemaan sai tulla niin usein kun halusi ja olla niin kauan kuin halusi

+ Sähkösuunnitelmassa asiat hoitui hyvin puhelimella, hyvin jaksoivat vastailla kysymyksiin.

- Asiaa oli ekakertalaiselle liikaa, kaikkea ei pystynyt sisäistämään ja asioiden jäsentely ehkä hieman ontui. Olisi voinut olla joku "dt housebuilding for dummies" - kirjanen. :D
- Koskaan ei ollut kahvia tarjolla (ja siellä vietettiin tunteja!!), ei edes sopimusta tehtäessä ;)

- Kesälomakiireiden takia papereita joutui paljon odottelemaan ja niissä oli usein vielä virheitä.
Aktiivisempaa apua sähkö-, ja lvi puolelta suunnittelussa.
- Moni sähköpostissa sovittu asia ei mennyt paperille asti, ja jos ei itse hoksannut sitä, niin voi voi.. esimerkkinä: tilasimme sähköpostitse ledispottiemme rungot satiinisina. Sähkösuunnitelmaan se merkittiin kuitenkin valkoisena, emme asiaa huomanneet, niin saimme sähköpostitilauksesta huolimatta sitten valkoiset, koska itse hyväksyimme suunnitelman. huah.
- LVI suunnitteluissa virheitä, ei viitsitty kartoittaa kunnolla asiakkaan tulevia kodinkoneita yms.

Yleinen kommunikaatio dt:lle päin:

+ Myyjä vastasi aina puhelimeen ja selvitti kaiken tarpeellisen tiedon asiakkaalle, oli kärsivällinen ja ystävällinen. Selvitti paljon asioita, jotka eivät hänelle varmaankaan edes kuuluneet.
+ Sisustustarvike asioissa palvelu oli nopeaa ja mutkatonta, sähköposteihin/puhelimeen vastattiin aina, ja kaikki apu annettiin asiakkaalle.
+ Aina soitettiin takaisin päin jos oli soitellut.

- Asiakaspalveluinsinööriä ei saanut niin helposti kiinni kuin olisi ollut tarve, mutta aina soitti takaisin myöhemmin.
- Hierarkiat oli epäselviä välillä, että kenelle soitetaan missäkin asiassa, ja kenelle sitten jos toinen henkilö ei ole paikalla.

Yleinen kommunikaatio työmaalla:

+ Jos sattui soittamaan sopivalla hetkellä työmaapäällikölle niin saattoi saada hyvän katsauksen lähipäivien hommista ja sopivasti tietoa.

- Harvoin oli paikalla juuri se henkilö kenelle olisi asiaa
- Tiedonkulku ontui pahasti niin työmaapääliköltä timpurille kuin timpurilta duunareillekin..
- Monelta uupui edes auttava Suomenkielen taito.
- Paljon hyödyllistä ja kiinnostavaa asiaa kerrottiin kun miehen isä sattui olemaan paikalla, asioita joita ei kuitenkaan koskaan meille suoraan kerrottu.

Käytös työmaalla:

+ Työnjälki oli suurelta osin hyvää, jopa vastaavamestarimme kehui sitä useaan otteseen.

- Koskaan ei tiennyt mikä on roskaa ja mikä ei, koska duunarit ei voineet itse viedä niitä roskalavalle mutta ei myöskään merkitä mitenkään.
- Kotiamme kohdeltiin todellakin "työmaana" eikä valmistuvana toisen ihmisen kotina, erityisesti talotekniikan pojat harvoin siivosivat jälkiään ja turha sotkeminen tuntui välillä jopa "vittuilulta".
- Asiakkaan laittamia suojauksia poistettiin jatkuvasti eikä laitettu takaisin.


Sisäpinnat:

+ Tapetonnit olivat erittäin hyvin tehty, ja sisustaja jopa soitti ja halusi varmistella asioita jotta menevät varmasti oikein. Työtä tehtiin tarkkaan.
+ Maalaus jälki oli tasaista ja hyvää, ainoa miinusta oli että sävyt näytti paperilla ehkä paremmilta kuin seinässä, mutta sehän on omaa vikaa... :P
+ Märkätilojen laatoitus oli todella hyvin tehty.
+ Lattiat suojattiin erittäin hyvin sitä mukaan kun ne asennettiin.

- Laatoittajan kanssa kommunikaatio oli todella vaikeaa kielimuurin takia.
- Välitilalaatoituksissa epätasaisuuksia, ilmeisesti kiireessä tehty (korjaukset tuli myöhemmin.)

Sähkö ja LVI työt:

+ Lvi valmistui nopeasti ja tarkasti, kaverin kanssa oli helppo jutella että miten kaikki laitetaan
+ Sähköhommat valmistui nopeasti.

- Työmiehillä oli välillä tilanteita ettei heillä ollut mukana tarvittavia työvälineitä joka viivästytti töitä
- Sähköasennuksissa olisi toivonut että olisivat soittaneet ennen kun aloittavat asennukset ja esim. katsotaan hankalat jutut yhdessä, sen sijaan että tekivät omia päätöksiä asiakkaan puolesta. Jotkut näistä jäi harmittamaan.

Takka:
+ Hyvä palvelu Uunisepillä.
+ Kantoivat takan sisään itse koska toimittavat takan myöhässä.


Reklamaatioiden hoito:

+ Osa reklamaatioista hoidettiin heti.

- Sähköposteihin harvoin vastattiin / kuitattiin asioita.
- Puhelimessa ei yleensä otettu kantaa, vaan luvattiin palata asiaan.
- Reklamaatioiden hoiduttua, niistä ei koskaan kuitattu asiakkaalle, piti olla itse kokoajan tsekkaamassa onko jo tehty.



Yleisesti kouluarvosana asteikolla 4-10, tulimme kuitenkin siihen tulokseen että annamme arvosanaksi 8. Meillä ei kuitenkaan tullut maatakaatavia ongelmia ja virheitä, lähinnä pikkujuttuja jotka välillä kasaantuivat. Jos kommunikaatio olisi parempaa, kielitaito parempi ja asiakkaasta välitettäisiin hieman enemmän, niin voisimme antaa 9. Eli kehitystä tarvitaan vielä! :)

Mitä dt:n laatuun tulee, niin tällähetkellä ollaan ihan tyytyväisiä, mutta katsotaan sitten vuoden päästä vuositarkastuksessa onko ajan kanssa tullut ongelmia/huomattu juttuja, kun päästy asettumaan tänne kodiksi kunnolla.

Tämän perusteella voisimme silti rakentaa uuden dt:n koska nyt tietäisimme miten hommat toimii ja niihin osaisi tarttua aivan eritavalla.. Mutta ehkä tämä projekti nyt riittää vähäksi aikaa... :)



4 kommenttia:

  1. Aika kiltisti ;-) annoitte hyvän numeron vaikka onhan noita miinuksia aikamoinen määrä. Parasta tietysti on, että koko projektista jäi hyvä fiilis kokonaisuutena. Ihanaa kevättä kauniissa uudessa kodissanne! Ja kiitokset kivasta blogista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ehkä tässä tuli tehtyä se virhe että listasi asiat vasta jälkikäteen, olisi pitänyt tehdä listaa koko projektin aikana...
      Miinuksia toki riitti, mutta onneksi ei kovin vakavia juttuja; mutta kehitettäviä kyllä. Mutta taitaahan se usein mennä niin, että aika kultaa muistot ;) Nyt on kiva uudessa omassa kodissa missä kaikki on suurinpiirtein ok! ;D hih! Mutta tulossa vielä arvio keittiömaailmasta, kodinkoneista ja uusista huonekaluistakin!

      Poista
    2. Meidän havainnot hyvin pitkälti samanlaisia, sillä erotuksella, että välillä on työnjäljessä ollut paljonkin sanomista. Osa tekijöistä on tosin tehnyt niin hyvää jälkeä, että voisi jatkossakin palkata. Näiden virolaisten tekijöiden toiminta on kyllä mielenkiintoista. Vaikuttaa, että suurimmalle osalle heistä asiakas on suuri vihollinen, jolle pitää vittuilla aina jos mahdollista. Mutta kiva jos teillä mieli kääntyi kuitenkin lopulta positiiviseksi, meillä ei voi noin hyvää kokonaisarvosanaa antaa.

      Toimintaa leimaa se, että korjaaminen on halvempaa kuin tehdä asiat kerralla kunnolla. Se on aika ikävä piirre, koska korjattu asia on harvoin yhtä hyvän näköinen kuin kerralla kuntoon tehty. Suurella osalla tekijöistä ei tunnu olevan kovin tärkeää tehdä sellaista jälkeä, mistä voisivat jälkikäteen ylpeillä.

      Poista
    3. Tokihan meilläkin tuli jossain kohti työnjäljessä sanomista, mutta timpurit teki meillä tosi hyvää jälkeä.

      Mutta tiettyjen tekijöiden kohdalla olen samaa mieltä kanssasi että korjaaminen on halvempaa kuin se, että asiat tehdään kerralla kunnolla, se todellakin oli ikävää :/ Mutta moneen muuhun verrattuna meillä meni meidän mielestä projekti aika hyvin, tai sitten olemme liian yltiöpositiivisia... :D

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...